Door Jeroen Wester (NRC)
Zorgverzekeraar Achmea stuurt circa duizend tandartsen – één op de zeven praktijken – een brief vanwege onjuiste declaraties. Na intern onderzoek is de verzekeraar tot de conclusie gekomen dat zij sinds 2010 onterecht declareerden, gemiddeld 4.000 euro per tandarts.
De verzekeraar baseert zijn vordering op data-analyse waaruit twee soorten onterechte declaraties naar voren komen. Ten eerste gaat het om declaraties van activiteiten die als combinatie onmogelijk zijn, bijvoorbeeld door een beschermlaag voor een kies te declareren terwijl die beschermlaag ook al is gedeclareerd bij reparatie van die kies.
Afwijkend gedrag
Er zijn daarnaast declaraties ingediend voor zorg die nooit gegeven is. De verzekeraar zegt dit te kunnen opsporen door afwijkend gedrag. Zo stuitte Achmea op een tandarts die meer dan honderd sealings per patiënt in zijn praktijk declareerde. Die sealings worden vooral bij kinderen gebruikt als beschermlaag tegen gaatjes. “In het ongunstigste geval krijgt iemand misschien twintig sealings in zijn leven”, zegt Jan Blanken, tandarts en medisch adviseur bij Achmea.
Toezichthouder NZa maakte eind vorig jaar bekend dat veel tandartsen niet open zijn over kosten en opbrengsten. Enkele honderden praktijken kregen een waarschuwing.
Achmea heeft bij zijn onderzoek gelet op tandartsen die met hun declaratiegedrag veel van het gemiddelde afwijken. Die variatie is soms verklaarbaar doordat tandartsen bijvoorbeeld in achterstandswijken (meer gaatjes) zijn gevestigd of in vergrijsde gebieden (meer gebitsproblemen). “Bij de variatie die we niet kunnen verklaren, gaan wij vragen stellen”, zegt medisch adviseur Blanken.
Tandartsen: actie onterecht
Tandartsen vinden de actie van Achmea onterecht. Zij menen dat de verzekeraar te veel op de stoel van de tandarts wil gaan zitten. Jan Willem Vaartjes, voorzitter van de Associatie Nederlandse Tandartsen, zegt dat er een “groot grijs gebied” bestaat van wat wel en wat niet kan in de mondzorg. Hij rept van willekeur doordat Achmea naar gemiddeldes kijkt. “Andere verzekeraars hebben er geen problemen mee wat die tandartsen doen.”
Alexander Tolmeijer van de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde benadrukt dat de tarieven en declaratiecodes zwaar verouderd zijn. “Er is veel discussie in onze beroepsgroep hoe je moderne behandelingen moet declareren volgens de verouderde codes. Ik begrijp niet dat Achmea in dit soort complexe discussies ook nog eens met terugwerkende kracht, tot 2010, declaraties terugvordert.”
Volgens Karin Hoekstra, manager Zorginkoop Mondzorg van Achmea, is de actie er ook op gericht om het indienen van verkeerde declaraties te ontmoedigen.