Een collega wordt door de NZa aangepakt omdat hij patiënten voor keramische werkstukken heeft laten bijbetalen. Niet door creatief te declareren maar gewoon openlijk. Hij zou anders niet weten hoe hij zijn kwaliteit hoog moet houden.
Dit schrijft zijn tandtechnicus:
“Beste Peter,
Toen jij mij afgelopen week vertelde dat de NZa je er waarschijnlijk van gaat beschuldigen de Wmg te hebben overtreden, omdat je in strijd met deze wet een toeslag aan je patiënten zou hebben gevraagd voor het door jou geleverde werk, kon ik het niet laten om hierop langs deze weg te reageren.
Ik zit nu ruim dertig jaar in het vak als tandtechnicus. Sinds 2014 werk ik in Azië in opdracht van Excent bij een collega laboratorium en hier maken ze kronen voor tandartsen over de hele wereld. Omdat ik van tandartsen uit verschillende landen fysieke en digitale afdrukken zie aangeleverd, op basis waarvan we kronen moet maken, heb ik een zeer goed beeld van de kwaliteit van zorg die door deze tandartsen wordt geleverd.
Het werk dat Nederlandse tandartsen bij ons aanleveren, zie ik de laatste jaren sterk achteruit gaan. Het is vaak duidelijk dat er aan preparatie te weinig aandacht wordt geschonken, zo ook de afdrukken. Er laat veel te wensen over. Hierdoor hebben onze producten voor die tandartsen/patiënten niet de kwaliteit die het kan en zou moeten hebben.
Het lijkt erop dat veel Nederlandse tandartsen hun inkomen willen behouden en daardoor sneller en slordiger gaan werken. Met als gevolg een neergaande spiraal in kwaliteit en esthetiek! Dit gaat allemaal ten koste van de patiënt en dat zou een gerespecteerde arts niet moeten willen.
Jij levert naar mijn oordeel daarentegen uitzonderlijke prestaties die zich meten met tandartsen op hoog niveau. Het is volstrekt helder dat de huidige tarieven voor het vervaardigen van jouw kronen te kort schieten. En ik kan mij heel goed voorstellen dat jouw patiënten graag bereid zijn je daarvoor iets extra’s te vergoeden. Ik vrees dat als dat laatste niet (meer) mag, die kleine groep tandartsen waartoe jij behoort, hun praktijk gaan sluiten of buiten Nederland hun diensten gaan aanbieden. De gemiddelde Nederlandse mondzorg is al afgekalfd en nu het topsegment ook nog de kop indrukken, dat kan toch niet de bedoeling van de NZa zijn.
De NZa kan haar toezicht beter richten op de praktijken die benedenmaatse zorg leveren tegen de maximum tarieven en zich daarbij wellicht ook nog schuldig maken aan upcoding.
Houd mij op de hoogte van het proces. Weet dat ik je steun en dat ik graag bereid ben om voor de NZa, of wie het ook maar horen wil, persoonlijk te getuigen over de kwaliteit van jouw prestaties.”
Met vriendelijke lach,
Best regards,
Gerard van der Wal
Select manager Azië